Construit intre anii 2006 - 2011, este cea mai mare investitie in infrastructura Bucurestiului pana in momentul de fata, cu costuri ce s-au ridicat la peste 200 de
milioane de euro. Acesta a fost construit in scopul fluidizarii traficului rutier al capitalei in zona de nord-vest, unind totodata sectorul 6 cu sectorul 1. Existenta podului
Basarab a facut posibila completarea inelului central de circulatie al Bucurestiului.
Ideea de a inchide inelul central de circulatie, prin traversarea peste liniile de cale ferata ale Garii de Nord, a fost initiata inca din perioada interbelica. Insa niciodata
nu s-a luat initiativa de a materializa aceasta idee, pana in anul 2000. In acest an Traian Basescu, primar general al capitalei, demareaza acest proiect. Basescu
obtine o finantare de la BEI (Banca Europeana de Investitii) si anunta ca lucrarile la pasaj vor incepe la sfarsitul anului 2000 si se vor termina in 2004. Suma alocata
unei astfel de lucrari, la vremea aceea era de 67 de milioane de euro. Insa cu opozitie din partea PSD (Partidul Social Democrat), aflat la guvernare si majoritar in
Consiliul General, lucrarile sunt intarziate pana in 2004. In acest an proiectul a fost deblocat, primind unda verde din partea Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Contractul de executie a lucrarilor la podul Basarab a fost semnat in anul 2006 de succesorul lui Traian Basescu la conducerea primariei, si anume Adrian Videanu.
Inceperea initiala a lucrarilor a urmat la inceputul anului 2007.
Pentru executia proiectului s-a organizat o licitatie, iar castigatoare au fost firmele Astaldi (Italia) si FCC Construccion (Spania). Costurile obtinute in urma licitatiei fiind
de aproximativ 80 de milioane de euro, acestea urcand pe parcursul executarii lucrarilor. De-a lungul realizarii proiectului, constructia sufera intarzieri de executie
datorate exproprierilor. Acestea, pe langa inaintarea termenului final al proiectului, implica si costuri suplimentare. Pretul final al lucrarii ajungand la peste 200 de
milioane de euro.
Pasajul a fost deschis circulatiei publice la data de 18 iunie 2011. Acesta detine o lungime de aproape 2 km si doua benzi de circulatie pe sens, plus doua linii de tranvai.
Linia tranvaiului 1, ce traverseaza podul Basarab, detine o statie in zona sectiunii hobanate a podului, calatorii avand acces la metrou printr-un lift. Aceasta statie a
fost deschisa publicului la data de 23 aprilie 2012.
Podul este format din doua sectiuni importante, una in arc peste raul Dambovita si una hobanata, in zona de traversare a liniilor de cale ferata ale Garii de Nord. Latimea
podului masoara, in zona hobanata, 44 de metri, iar inaltimea maxima ajunge la 84 de metrii in zona pilonilor de sustinere. Media anuala a traficului intr-o zi pe pasaj este
de aproximativ 50.000 de autovehicule.
|